A 3. osztály sok tanulási zavar vagy akadály esetén egy kritikus pont. Ebben a korban már szinte minden lehetséges kudarcot begyűjtött a gyermek, a szülők pedig legtöbbször tanácstalanul állnak, kétségbeesve próbálnak megoldást találni, segíteni a gyermeküknek.
Talán már van szakértői vélemény, talán már több is, lehet épp egy felülvizsgálatra vár a család….de mi történik, ha lesz még egy papír? Lesz egy szakértői vélemény, egy alapos vizsgálati jegyzőkönyv, de a probléma marad és a segítség vagy érkezik vagy nem.
Nem megy az olvasás, a harmadikos matek már komoly megpróbáltatás egy tanulási nehézséggel küzdő gyermeknek, a szövegértésről és a nyelvtanról nem is beszélve. Kínlódás és csalódottság, délutáni és hétvégi cirkusz a lecke és a dolgozatok körül. Küzdünk, tanulunk de semmi eredmény.
Századszor vesszük át a matekot, századszor olvassuk el együtt a Rimunit, felmondjuk és megtanuljuk de másnap az órán, feleléskor, dolgozatkor ott a kudarc. De miért????
Mert hiányoznak az alapok. Hiába mondjuk el, írjuk le az ötezredik példát, ha nincs meg az alap, és az alapprobléma, a siker elmarad, a gyermek csak magol, de nincs mivel összekapcsolni a tanultak.
Nincs meg a logikai kapcsolódás. Nincs meg a megfelelő memóriakapacitás. Ha a fonológiai alapok hiányoznak – azaz nincs megfelelő hangtani tudatosság, tehát nem hallja ki rendesen a hangokat a szavakból – nem lehet az olvasás élvezetes és értő meg pláne.
Mi a teendő? Kezdeni a legelején! Megnézni, mi az a kisebb-nagyobb hiányosság, amin már az elején elcsúszott a folyamat.
– nem alakult ki az oldaliság?
– nincs megfelelő logikai alap?
– hiányoznak az elemi számolási képességek?
– nincs a10-es átlépéshez szükséges tudás?
– nem tudja hangokra bontani a szavakat?
és még sorolhatnánk……!!!!!
Ilyen esetben elkezdjük az alapoktól. Az iskolalelőkészítő feladatoktól és alap számolási, olvasási készségektől indulunk amíg nem találjuk a kritikus pontot. A legfontosabb ilyenkor a logika erősítése, olyan feladatokkal, amelyek visszahozzák a gyermek kedvét. Érdemes kicsit lazítani az otthoni elvárásokon, levenni a fókuszt a „problémás gyerekkel tanulni kell” mindennapi sztoriról, nem beszélve arról, hogy a gyerekek egy pillanat alatt hozzá szoknak, hogy majd anya segít, így sokkal kényelmesebb.
Megpróbálunk mindent, hogy a gyermek motivált legyen és elhiggye, a tanulás lehet élmény is. Ehhez persze sok idő kell. De mi a cél? A tanulás végig kell, hogy kísérjen minket egész életünkben. Aki már harmadikban feladja, ott tenni kell valamit. Nem lehet csalódás az egész iskolában töltött életszakasz. Segítsünk együtt. Ha a szülő és a pedagógus összefog, tud segíteni.

