Miért érdemes megalapozni a matematika tanulást Iskolaelőkészítő során?

Oszd meg a cikket:

Diszkalkulia gyanú és diszkalkulia vizsgálatok 

 Az elemi matematikai képesség alapvető matematikai gondolkodási és számolási készségeket takar, amelyek nélkülözhetetlenek a mindennapi életben. Ezek a képességek a számfogalom kialakulásával kezdődnek, és magukban foglalják a legegyszerűbb matematikai műveletek megértését és használatát.

Az előkészítő alatt, alkalmunk nyílik megismerni a gyermek matematikai képességeit, fény derülhet bizonyos nehézségekre vagy épp ellenkezőleg, kimagasló matematikai készségekre. Milyen tanulási zavart igyekszünk kideríteni a felmérések alkalmával? Mint például a diszkalkulia. 

A diszkalkulia (matematikai tanulási zavar) olyan specifikus tanulási részképesség-zavar, amely a számfogalom, a számolási készségek, illetve a matematikai problémák megértésének és megoldásának terén jelentkezik. 

Amikor felmerül a gyanú, a diszkalkulia vizsgálat első részeként a szülőkkel beszélgetünk, amelyben arra vagyunk kíváncsiak, hogy például:

– hogyan szerepel a gyermek az óvodai matematikai vagy környezetismeret foglalkozásokon? (ennek hiányában iskolaelőkészítő foglalkozás tapasztalatai)

– érdeklődik-e a számok, számosság iránt?

– nézegeti-e spontán a számokat?

– kérdez-e a számokról

– mennyire érdeklik a számok

– számjegyeket másolgat-e játékból

– a beszédében használ-e matematikai fogalmakat?

– jelent-e problémát az iskolában a matematika?

– a családban előfordult-e számolási nehézség?

Egy anya tapasztalata, elbeszélése sok mindent tükröz, mint amikor azt meséli:

„A kisebb testvére ilyen idős korában már számlálgatott, el tudta mesélni időrendi sorrendben, mi történt vele aznap, kérdezgetett meseolvasás közben vagy könyvekből, hogy ez milyen szám?”

„Az óvodai foglalkozásokon (iskolaelőkészítőn) a kisebb lányom mindig aktív volt, mindenre emlékezett, figyelt. Nem így a nővére, aki, ha már két feladatot kapott, az egyiket biztosan elfelejtette és más sorrendben végezte el.”

Mit figyelhetünk meg diszkalkuliás gyerekeknél?

• nehezen értik meg az alapvető matematikai fogalmakat (pl. több-kevesebb, nagyobb-kisebb)

• gyakran tévesztik el a számokat vagy azok sorrendjét

• nehézségük van a szorzással, összeadással

• nem látják át a mennyiségek közötti különbségeket vizuálisan

• lassabban számolnak, és gyakran eltévesztik az alapműveleteket

• a pénzkezelés, órák leolvasása vagy időérzék is problémás lehet

 

Mit lehet tenni?

Minél hamarabb ismerjük fel, annál jobb, annál nagyobb az esély, hogy a gyermek időben segítséget, kap, még mielőtt túl sok iskolai kudarcot gyűjtene be, amiből más tanulási és pszichés zavarok keletkezhetnek, elveszítheti az önbizalmát, a tanulási motivációját. A felismeréshez gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, tanító és a pedagógiai szakszolgálat segítségét vegyük igénybe!

A fejlesztő foglalkozások igen fontosak: ilyen esetben logikai játékokkal, egyéni fejlesztési tervvel igyekszünk javítani a készségeket, a gyermek kedvét meghozni a tanuláshoz;

Szerencsés esetben van lehetőségünk személyre szabottantanítani: több vizualitással, kézzelfogható eszközökkel segíteni (pl. számkorongok, abakusz).

A legfontosabb a türelem és biztatás. A negatív élmények (kudarc, szégyen) csak súlyosbítják a problémát. Nem lehet, hogy egy gyermek úgy érezze, a nehézkes számolás valami rossz dolog nála, esetleg hiba. A törekvése, az igyekezete mindig dicséretet érdemel, hiszen ha talpraesett, a hétköznapi tevékenységekben határozott, segítőkész, nem lehet a matematikai képességek hiánya a fókuszban, mivel ott van mellette számos olyan tulajdonság, amiben kiemelkedő lehet. Figyeljünk ezekre jobban! 

 

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!

További bejegyzések

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!