A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, hogy a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. A vizuális és a motoros készségek összehangolt működését jelenti, amely alapvető fontosságú a mindennapi tevékenységekben, például az írásban, rajzolásban, sportban és kézműves foglalkozásokban. A fejlődéshez az idegrendszer megfelelő érésére, valamint rendszeres gyakorlásra van szükség.
A szem-kéz koordináció a gyógypedagógiában kulcsfontosságú készség, hiszen többek között erre támaszkodunk a tanulásban és az iskolai feladatokbanis.
A fejlesztése olyan alapvető területekre van hatással, mint az írás, a térbeli tájékozódás, valamint a figyelem és a reakcióidő. Hatása van akoncentrációra, a kéz finommozgására de a nagymozgásokra is (tornagyakorlatok, sporttevékenységek), valamint szorosan összefügg a hétköznapi tevékenységeinkkel.
Mi is koordinál ez a képesség pontosan?
Ha működése megfelelő, akkor a szem és a kéz mozgása összhangban van egymással, és a gyermek képes pontosan végrehajtani egy cselekvést annak alapján, amit lát. Ezt a képességet használjuk írásnál, rajzolásnál, sportolásnál, valamint olyan mindennapi tevékenységek során, mint az evés vagy a tárgyak pakolása.
Különösen fontos a fejlesztése, olyan gyermekek számára, akik:
Tanulási nehézségekkel küzdenek.
Finommotorikája fejletlen
Figyelmi problémáik vannak.
Autizmus spektrumzavarral vagy ADHD-val élnek.
A szem-kéz koordináció fejlesztése segíti őket a térbeli tájékozódásban, az önállóságuk növelésében és az írás-olvasás készségek fejlesztésében.
Fejlesztési módszerek a gyógypedagógiában
Fontos, mivel a kezeinkkel sok apró mozdulatot kell tudnunk kivitelezni. Gombolni, cipőt kötni, írni, billentyűzetet használni, vágni, fűzni, csipeszelni, stb. kell.
Valamint tudni kell a szemünket és a kezünket összehangolni, mozgásukat koordinálni és szinkronizálni. Ezt kis tevékenységekkel otthon is tudjátok gyakorolni.
A kéz, az ujjak mozgása, a szemmel követett “minta” rajzolásának, írásának gyakorlása nem csak papír-ceruza feladatokon keresztül gyakorolható, hanem olyan tevékenységekkel is, mint a gyúrmázás, építőkockák használata, gyöngyfűzés – ezek a tevékenységek segítenek a kéz izmainak erősítésében és a mozdulatok pontosságában.
De bármikor lehet otthon, kis időtöltés, játék gyanánt többek között:
– babot/ lencsét válogatni
– lisztbe rajzolni
– minél nagyobb papírra nagy ábrákat másolni
– gyermek varrókészlettel varrni
– szaggatott vonalas ábrákat átrajzolni,…..
Az írás-rajzolás feladatokkal pedig előkészítjük az írást, vonalvezetést, a füzetben való tájékozódást, az íráskép kialakítását.
De a labdajátékok és célba dobás gyakorlatok is segítik a gyermekeket abban, hogy pontosan kövessék a szemük által látott mozdulatokat, javítva a reakcióidőt és a pontosságot.
Ezekkel a gyakorlatokkal segítjük és vizsgáljuk alaterális, vagyis valamelyik oldali dominancia kialakulását (bal vagy jobb kezes-e a gyermek) is. Az iskolaérettségi vizsgálat része a kéz-láb- és szemdominancia megállapítása, ami azért fontos, mert keresztdominancia esetén szükség lehet a fejlesztésre, ugyanis ennek a zavara okozhat problémát, olyan hétköznapi dolgokban, mint a vonalközbe írás vagy a tájékozódásban, eligazodásban a térben.
Célzott írás-rajzolás gyakorlatokat találsz itt:
Valamint a youtube csatornán: