A szem-kéz koordináció, mint az egyik legfontosabb részképesség

Oszd meg a cikket:

A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, hogy a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. A vizuális és a motoros készségek összehangolt működését jelenti, amely alapvető fontosságú a mindennapi tevékenységekben, például az írásban, rajzolásban, sportban és kézműves foglalkozásokban. A fejlődéshez az idegrendszer megfelelő érésére, valamint rendszeres gyakorlásra van szükség.

A szem-kéz koordináció a gyógypedagógiában kulcsfontosságú készség, hiszen többek között erre támaszkodunk a tanulásban és az iskolai feladatokbanis.

A fejlesztése olyan alapvető területekre van hatással, mint az írás, a térbeli tájékozódás, valamint a figyelem és a reakcióidő. Hatása van akoncentrációra, a kéz finommozgására de a nagymozgásokra is (tornagyakorlatok, sporttevékenységek), valamint szorosan összefügg a hétköznapi tevékenységeinkkel.

Mi is koordinál ez a képesség pontosan?

Ha működése megfelelő, akkor a szem és a kéz mozgása összhangban van egymással, és a gyermek képes pontosan végrehajtani egy cselekvést annak alapján, amit lát. Ezt a képességet használjuk írásnál, rajzolásnál, sportolásnál, valamint olyan mindennapi tevékenységek során, mint az evés vagy a tárgyak pakolása.

Különösen fontos a fejlesztése, olyan gyermekek számára, akik:

Tanulási nehézségekkel küzdenek.

Finommotorikája fejletlen 

Figyelmi problémáik vannak. 

Autizmus spektrumzavarral vagy ADHD-val élnek.

A szem-kéz koordináció fejlesztése segíti őket a térbeli tájékozódásban, az önállóságuk növelésében és az írás-olvasás készségek fejlesztésében.

Fejlesztési módszerek a gyógypedagógiában

Fontos, mivel a kezeinkkel sok apró mozdulatot kell tudnunk kivitelezni. Gombolni, cipőt kötni, írni, billentyűzetet használni, vágni, fűzni, csipeszelni, stb. kell. 

Valamint tudni kell a szemünket és a kezünket összehangolni, mozgásukat koordinálni és szinkronizálni. Ezt kis tevékenységekkel otthon is tudjátok gyakorolni.

A kéz, az ujjak mozgása, a szemmel követett “minta” rajzolásának, írásának gyakorlása nem csak papír-ceruza feladatokon keresztül gyakorolható, hanem olyan tevékenységekkel is, mint a gyúrmázás, építőkockák használata, gyöngyfűzés – ezek a tevékenységek segítenek a kéz izmainak erősítésében és a mozdulatok pontosságában.

De bármikor lehet otthon, kis időtöltés, játék gyanánt többek között:

– babot/ lencsét válogatni

– lisztbe rajzolni

– minél nagyobb papírra nagy ábrákat másolni 

– gyermek varrókészlettel varrni

– szaggatott vonalas ábrákat átrajzolni,…..

Az írás-rajzolás feladatokkal pedig előkészítjük az írást, vonalvezetést, a füzetben való tájékozódást, az íráskép kialakítását. 

De a labdajátékok és célba dobás gyakorlatok is segítik a gyermekeket abban, hogy pontosan kövessék a szemük által látott mozdulatokat, javítva a reakcióidőt és a pontosságot.

Ezekkel a gyakorlatokkal segítjük és vizsgáljuk alaterális, vagyis valamelyik oldali dominancia kialakulását (bal vagy jobb kezes-e a gyermek) is. Az iskolaérettségi vizsgálat része a kéz-láb- és szemdominancia megállapítása, ami azért fontos, mert keresztdominancia esetén szükség lehet a fejlesztésre, ugyanis ennek a zavara okozhat problémát, olyan hétköznapi dolgokban, mint a vonalközbe írás vagy a tájékozódásban, eligazodásban a térben.

 

Célzott írás-rajzolás gyakorlatokat találsz itt:

Valamint a youtube csatornán:

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!

További bejegyzések

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!