Amikor 3. osztályban tetőzik a baj és már teljesen tanácstalan vagy!

Oszd meg a cikket:

A 3. osztály sok tanulási zavar vagy akadály esetén egy kritikus pont. Ebben a korban már szinte minden lehetséges kudarcot begyűjtött a gyermek, ha valamilyen fel nem tárt tanulási nehézséggel küzd, a szülők pedig legtöbbször tanácstalanul állnak, kétségbeesve próbálnak megoldást találni, segíteni a gyermeküknek. 

Talán már van szakértői vélemény, talán már több is, lehet épp egy felülvizsgálatra vár a család….de mi történik, ha lesz még egy papír? Lesz egy szakértői vélemény, egy alapos vizsgálati jegyzőkönyv, de a probléma marad és a segítség vagy érkezik vagy nem. 

Nem megy az olvasás, a harmadikos matek már komoly megpróbáltatás egy tanulási nehézséggel küzdő gyermeknek, a szövegértésről és a nyelvtanról nem is beszélve. Kínlódás és csalódottság, délutáni és hétvégi cirkusz a lecke és a dolgozatok körül. Küzdünk, tanulunk, de semmi eredmény. 

Századik alkalommal vesszük át a matekot, századik alkalommal olvassuk el együtt a Ruminit, felmondjuk és megtanuljuk, de másnap az órán, feleléskor, dolgozatkor ott a kudarc. De miért????

Mert hiányoznak az alapok. Hiába mondjuk el, írjuk le az ötezredik példát, ha nincs meg az alap, és az alapprobléma, a siker elmarad, a gyermek csak magol, de nincs mivel összekapcsolni a tanultak.

Nincs meg a logikai kapcsolódás. Nincs meg a megfelelő memóriakapacitás. Ha a fonológiai alapok hiányoznak – azaz nincs megfelelő hangtani tudatosság, tehát nem hallja ki rendesen a hangokat a szavakból – nem lehet az olvasás élvezetes és értő meg pláne.

Mi a teendő? Kezdeni a legelején! Megnézni, mi az a kisebb-nagyobb hiányosság, amin már az elején elcsúszott a folyamat.

– nem alakult ki az oldaliság?

– nincs megfelelő logikai alap?

– hiányoznak az elemi számolási képességek?

– nincs a10-es átlépéshez szükséges tudás?

– nem tudja hangokra bontani a szavakat?

– nem tudja az olvasott szöveget összekapcsolni gondolatban képekkel,

– és időrendben felidézni az olvasottakat

és még sorolhatnánk……!!!!!

Ilyen esetben elkezdjük az alapoktól. Az iskolalelőkészítő feladatoktól és alap számolási, olvasási készségektől indulunk amíg nem találjuk a kritikus pontot. A legfontosabb ilyenkor a logika és a memória erősítése, olyan feladatokkal, amelyek visszahozzák a gyermek kedvét. Érdemes kicsit lazítani az otthoni elvárásokon, levenni a fókuszt a „problémás gyerekkel tanulni kell” mindennapi sztoriról, nem beszélve arról, hogy a gyerekek egy pillanat alatt hozzá szoknak, hogy majd anya segít, így sokkal kényelmesebb. 

Megpróbálunk mindent, hogy a gyermek motivált legyen és el tudja hinni, a tanulás lehet élmény is. Ehhez persze sok idő kell. De mi a cél? A tanulás végig kell, hogy kísérjen minket egész életünkben. Aki már harmadikban feladja, ott tenni kell valamit. Nem lehet csalódás az egész iskolában töltött életszakasz. Segítsünk együtt. Ha a szülő és a pedagógus összefog, tud segíteni.

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!

További bejegyzések

Iratkozz fel a hírlevelemre,

hogy hétről-hétre új fejlesztő anyagokat küldhessek Neked!