Az új rendszerek bevezetése – az oviKRÉTA, a TÉR és az új nevelési programok – jelentős változásokat hozott az óvodai működésben, amelyek megnövelték és megnövelik majd az óvodapedagógusok adminisztrációs terheit és alkalmazkodási kötelezettségeit. A pedagógusoknak nemcsak a gyermekek nevelésére kell koncentrálniuk, hanem az új rendszerek működtetésére és az azokhoz kapcsolódó adminisztrációs feladatokra is.
Így tehát 2025 szeptemberétől jelentős változások lépnek életbe a magyarországi óvodai nevelésben. A módosítás célja az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása, valamint a gyermekek iskolai sikerességének elősegítése. És hol van ehhez a segítség? Tettük fel sokan a kérdést!
Az adminisztrációs terhek nőnek, a dolgunk egyre nehezebb. És azokra a bizonyos iskolaelőkészítő órákra fel is kell készülni és mindannyian, akik ebben dolgozunk tudjuk, hogy azt a időd mindig a szabadidőnkből, a családtól vonjuk el vagy a este egy részét töltjük vele pihenés helyett.
Amikor kicsit több, mint egy évvel ezelőtt létrehoztam az iskolaelőkészítő programom, a Fejleszd Lelkesen-t, a fókuszban a szülők voltak. Olyan szülőknek szerettem volna, szeretnék vele segíteni, akik szeretnék otthon megoldani a gyermekük fejlesztését, szeretnének több-kevesebb időt értelmes, hasznos feladatokkal tölteni. Akik szívesen szereznek be fejlesztő munkafüzeteket, gyakorlókat, de olykor elvesződnek a könyvesboltok kínálatában vagy nem elégedettek a minőségével. Olyan szülőkre is gondoltam, akik azért fordultak hozzám, mert gyermekük SNI vagy BTMN-es és szeretnék őt segíteni, fejleszteni.
Telt az idő, ahogy jöttek a visszajelzések és gyűltek a tapasztalatok, úgy igyekeztem igazítani a programon, hogy valóban jól használható legyen. Nyomtatva mobil eszközön használva, útközben, autóban, reptéren vagy orvosi rendelőben várakozva biztosítson játékos, a gyermekek számára élvezhető elfoglaltságot, fejlesztést.
A programban több, mint 100 nyomtatható feladat szerepel és számos youtube videó. amelyek arra hivatottak, hogy a gyermekek figyelmét lekösse 15 percig, 3-szor 5 perces blokkokra osztva.
De a Fejleszd Lelkesen program az óvodapedagógus és alsós tanító kollégák munkáját is szeretné segíteni. A bevezetésben leírtakról magam is pontosan tudom, mit jelent a hétköznapokban, mikor adminisztrálok órákig, írom a céljaimat, vezetem a naplót, az óraterveket írom és még ezek után kezdem el összeszedni, tervezni, hogy melyik órára, melyik csoportnak, gyermeknek milyen hasznos feladatot tudok vinni. Mi az, a mi az ő problémáját, nehézségét vagy tantárgyi lemaradását segíti. Gondolkodni kell azon, hogy az osztályban, csoportan tanuló gyerekek között mennyi SNI, BTMN-es gyermek van, ők hol tartanak és hogyan lehet sikerélményhez juttatni, milyen eszközzel vagy anyaggal tudok neki segíteni.
Az iskolaelőkészítő programot úgy alakítottam ki, hogy a részképességeket erősítse, így témákra bontva szerepelnek a csomagban. Mivel a programmal az iskolaéretlen állapot könnyen kiszűrhető vagy egy esetleges részképességgyengeség miatti tanulási zavar gyanúja is felmérhető, időben kaphatnak segítséget a gyermekek, amely az ő és a pedagógusaik munkáját is nagyban segítik majd.
A nyolc téma a következő:
1. Általános tájékozottság
2. Testséma
3. Auditív figyelem
4. Grafomotorika
5. Logika
6. Ritmus
7. Vizuális figyelem
8. Téri tájékozódás
A programhoz nem csak online, nyomtatható feladatsorok tartoznak, hanem egy munkafüzet is, amely mára az SNI tanítványaim és iskolaelőkészítő csoportjaim nagy kedvence lett.
A program pontos leírása itt található:
